top of page

7 Tips om gezond en bewust te eten voor (zwangere) moeders

Bijgewerkt op: 19 sep. 2023


Healthy food, voedingsadvies voor jou en je kindje door HipFitMam de vrouwen fysiotherapeut

Als zwangere vrouw ben je je vaak 'ineens' meer bewust van je voeding; je probeert wat beter op te letten wat je eet omdat het nu niet alleen voor jezelf is maar ook direct voor de baby die groeit in jouw buik!

Supermooi want doordat je nu in deze periode bewust bezig bent met voeding, creëer je voor jezelf de kans die gezonde leefstijl ook door te trekken naar de periode wanneer je niet meer zwanger bent! Zowel tijdens de zwangerschap als in je moeder zijn geldt: hoe beter jij jezelf voedt, hoe minder energie je lichaam kwijt is aan het verwerken van minder gezond voedsel en zodoende kan gebruiken voor nuttige zaken!


Liever luisteren dan lezen? Of meer info? Luister deze blog in onze podcast!




Wat zijn de voordelen van gezonde voeding?

 

Lijkt een intikkertje maar toch nog even een paar punten op een rij:

  1. Je herstelt makkelijker van gedane inspanningen;

  2. Je lichaam kan alle (bouw)stoffen uit je voeding halen die jij nodig hebt; voor jezelf en je kindje als je zwanger bent maar ook voor de borstvoeding;

  3. Gezond eten is bewezen een boost voor je mentale gezondheid;

  4. Je hebt energie om lekker te kunnen sporten en bewegen!

En al die positieve punten maken dat je vervolgens nog meer zin krijgt in goed en verantwoord eten!


7 Voedingstips

 

Ondanks alle voordelen van gezonde voeding grijpen we soms toch snel naar een minder goede optie. Soms gunnen we onszelf de tijd niet even een slim boodschappenlijstje te maken, nemen we geen tijd om te koken, zijn schema's zo strak dat we niet zien hoe we die gezondere lunch kunnen kiezen in plaats van een snelle snack op de hand. En laten we eerlijk wezen: het wordt ons ook niet makkelijk gemaakt door de voedingsindustrie en de manier waarop eten en drinken ons wordt gepresenteerd in de supermarkt.

Daarom hieronder 7 tips om het jezelf wat makkelijker te maken jezelf


  1. Doe de boodschappen online en laat ze bezorgen. Je moet misschien even de tijd nemen voor het bestellen maar het scheelt je tijd, gesleur met zware spullen en je wordt niet verleid tot het kopen van ongezondere keuzes die je door de positionering van producten in de winkel ineens gedachteloos in je karretje zou kunnen laten vallen. Tegenwoordig zijn er ook veel biologische winkels die de boodschappen bezorgen. Omdat ze soms wat verder van je huis zitten dan de reguliere supermarkt is het dubbele tijdsbesparing.

  2. Zorg dat je 'handige groente' en 'slim fruit' koopt en zorg bijvoorbeeld dat je bouillon in huis hebt. Met 'handige groente' bedoel ik groente welke je makkelijk klaar kunt maken. Verse ingevroren groente die zo de wok of pan in kunnen, soepgroente zodat je altijd een lekker warm (kracht)soepje kunt maken, snack groente waar je weinig inspanning voor hoeft te doen voor ze in je mond kunnen belanden en ga zo maar door. Bij 'slim fruit' kun je bijvoorbeeld denken aan appels die je zo op de hand kunt meenemen of een lekker banaantje (onwijs goede energieleverancier + basis stof van het gelukshormoon). En slimme dingen als bouillon in huis hebben zorgt ervoor dat je heel makkelijk een heerlijk soepje op tafel tovert: warme voeding geeft energie en verwarmt letterlijk!

  3. Gun jezelf wat handige glazen bakken met deksel. Als je dan een keer wat tijd extra hebt om iets te snijden of wanneer je wat over hebt, kun je het veel makkelijker bewaren en later gebruiken. Een hele komkommer gaat vaak niet in 1 keer op maar even schillen en helemaal in plakjes snijden kost niet veel meer tijd dan dat je alleen de schijfjes fikst die je op dat specifieke moment wilt. Preppen dus!

  4. Neem bij ieder eetmoment ook groente: wat komkommertjes en bijvoorbeeld worteltjes of paprika. Als hierboven gezegd: heb je een bakje waarin het hapklaar op je ligt te wachten is het veel makkelijker het (mee) te nemen dan dat je het 'eerst nog helemaal' moet gaan klaarmaken. Wanneer je groente beperkt tot de warme maaltijd is het veel lastiger aan je dagelijkse portie nodige vitamines en mineralen te komen. Ik vind het daarbij ook veel minder 'belastend' voelen wanneer ik de hele dag door groente eet.

  5. Eet gevarieerd in kleur en in soort voeding. Thuis is dat vaak makkelijker dan op het werkt maar ook wanneer je buiten je huis eet mag je jezelf best gunnen blij te worden van je eten! Een broodtrommel met alleen maar boterhammen ziet er naast ongezellig namelijk vaak ook minder smakelijk uit. Voeg wat kleur toe; wanneer er in wat vakjes naast je boterham fris rode aardbeitjes, groene komkommers, een eitje en misschien wat nootjes zitten geeft dat toch een heel ander gevoel! En misschien een keer een wrap mee in plaats van brood? Of koop iets handigs waarin je soep of yoghurt met los muesli of fruit kunt meenemen. Er is zoveel slims te koop op dit gebied. (Wij doen dit vaak op Greenjump.nl. En nee. Ik word niet gesponsord maar gewoon heel blij van al hun spul)

  6. Eet onbewerkt voedsel. Misschien ook weer een intikkertje maar ik denk dat we het logisch vinden dat bij bewerken van voedsel vaak ook (onnatuurlijke) toevoegingen worden gedaan die we niet nodig hebben of zelfs slecht zijn. Lekker vers dus!

  7. Geniet van eten! Verantwoord eten wil niet zeggen dat je enkele en alleen de aller gezondste producten in je mond mag stoppen. Genieten van eten is namelijk heeeeeel belangrijk! Het maakt ons immers ook gelukkig. Het gaat echter om bewustzijn. Kies je een keer bewust iets ongezonds, geniet er dan ook gewoon extra van en laat de ongezondere dingen waar je minder waarde aan hecht gewoon staan. Je zult er echt achter komen hoe lekker gezonde voeding is. Zeker met al die positieve effecten!


73 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page