Stuitklachten rondom je zwangerschap en moeder zijn

Bijgewerkt op: 5 sep.


Onwijs vervelend. Voor veel vrouwen ontstaat het in de loop van de dag bij het zitten, anderen staan er al mee op. Zeker in de periode rondom je zwangerschap maar ook later in ons vrouwenleven kan het er zijn.

Wat kan de oorzaak zijn? Hoe kun je het nou voorkomen en wat te doen wanneer je er last van hebt?



Luister je liever dan dat je leest ? Tik hier om naar de voorgelezen versie van dit artikel te gaan! Abonneer je dan meteen even op onze podcast. :-)
Voor de linkjes om jeverder te verdiepen middels filmpjes, kun je uiteraard altijd weer terug komen.

Symptomen van stuitpijn

  • Pijn/spanning rondom het stuitje, laag in de billen.

  • Pijn bij opstaan uit een stoel, fietsen of pijn bij het vrijen.

  • Afname van pijn wanneer je naar voren of naar de zijkant leunt.

  • Vaak langdurig.

  • Soms ook pijn in de rug en uitstralend naar de benen.

  • Een moeizame stoelgang.



Mogelijke oorzaken van stuitklachten

Er zijn meerder oorzaken te bedenken voor stuitpijn;

  • Breuk of val in het verleden

  • Ontsteking van de gewrichtsbanden

  • Niet goed functionerende bekkenbodem

  • Verkeerde houding

  • Zwangerschap

  • Moeizame of juist zeer snelle bevalling


Wanneer er een trauma is geweest en je hebt pijn, is het wijsheid uit te zoeken of de stuit niet gebroken is dan wel wat van stand is veranderd. Er zijn gespecialiseerde bekken-fysiotherapeuten die die je daar meer over kunnen vertellen en uiteraard is raadplegen van een huisarts bij een trauma een goed plan.


In veel van de andere gevallen hebben stuitklachten vaak een relatie met de mate van spanning van de bekkenbodemspieren. (Klik hier voor een filmpje van de bekkenbodem!)

Je stuit is het verlengde van je staartbeen en wervelkolom en eigenlijk de enige structuur die vastzit aan je stuit, zijn de spieren van je bekkenbodem en verschillende banden en kapsels. Wanneer je ongemerkt continu een klein beetje spanning op je bekkenbodem, of de spieren rondom je bekken hebt (welke weer vastzitten aan die banden en kapsels) trekt dat aan het stuitje en dat kan daar irritatie geven.





Onbewuste aanspanning van je bekkenbodemspieren

Vaak heb je niet in de gaten dat die aanspanning er is. We doen dat vaak onbewust. Bijvoorbeeld omdat je je spieren aanspant omdat je je buik een beetje in wilt houden.

Maar die diepe dwarse buikspieren die dat doen zijn onderdeel van ons stabiliteitssysteem: wanneer een van de 3 betreffende spiergroepen aanspant, gaat de rest ook een beetje mee. Die ‘rest’ naast je diepe dwarse buikspieren zijn je bekkenbodemspieren en je rugspieren. Handig op momenten dat we willen tillen of welk buikdruk-verhogend moment dan ook willen opvangen want dan moet onze core volledig stabiel zijn. Maar ja, wanneer je die spieren aanspant als ze niet echt nodig zijn en ook nog een langere periode (die buikdruk-verhogende momenten zijn altijd maar korte piekjes) trek je dus langdurig een beetje aan die stuit en alle structuren die eromheen zitten.


De mate van belasten en daarmee ook de mate van irritatie in het gebied is afhankelijk van verschillende factoren.

- Je houding, zowel in zit als stand,

- En hoelang zit of belast je in een bepaalde houding


Er zijn wel meerdere factoren die invloed hebben op het ontstaan maar ook op het voorkomen en verminderen van klachten.



Wat te doen bij stuitklachten?

Als gezegd zijn er meerdere factoren van invloed wanneer we kijken naar de belasting van de stuit het gebied erom heen.


Er zijn 4 punten die ik graag met jullie wil doorlopen.

1. Mobiliteit van de lage rug

2. Ontspanning, algeheel en specifiek