3 Redenen om goed op een wc te zitten.

Tijdens je zwangerschap komen je organen allemaal wat in de knel te zitten door dat schattige hompie. Daardoor kan plassen en ontlasten soms minder makkelijk en goed gaan. Obstipatie: opstoppingen in je darmen, en blaasontsteking wil je natuurlijk voorkomen. Daarom is een goede toilethouding echt heel belangrijk! Een makkie met groots effect! (En natuurlijk niet alleen voor tijdens je zwangerschap. Dit geldt altijd!)

  1. Je bent sneller klaar met ontlasten dus hoeft minder lang in je eigen geur (of die van je voorganger) te zitten;

  2. Je maakt optimaal gebruik van de zwaartekracht waardoor je beter kunt uitplassen en zodoende minder risico hebt op een blaasontsteking.

  3. Doordat je makkelijker kunt ontlasten hoef je niet te persen en kun je daarmee bekkenbodem problematiek of bijvoorbeeld aambeien voorkomen.

Toiletgedrag is niet het eerste waar je het over hebt op een feestje maar als je op de slimste manier op de wc zit, word je er wel heel blij van!



Wat is een goede toilet-houding?

Als je kijkt naar onze anatomie zie je dat de 'uitgangen' voor plassen en ontlasten resp. schuin naar voren (richting buikzijde) en schuin naar achteren (richting rugzijde) gericht zijn.


Plashouding

Stel, je moet plassen. Je gaat zitten en gaat vervolgens met een bolle rug op de wc je socials gaat zitten checken... Dan werk je de zwaartekracht eigenlijk tegen doordat je de uitgang nog meer naar voren laat wijzen ipv naar beneden. Het zal misschien best lukken, maar je moet mogelijk wel harder je best doen. Wanneer dit betekent dat je zelfs moet persen geef je daarbij druk op je bekkenbodem met alle mogelijke gevolgen van dien! Super zonde, en onnodig.

Ontlasten

Moet je poepen, ga dan ontspannen zitten met een beetje bolle rug. Zo staat de endeldarm mooi naar beneden gericht en kan het er zo uit.

Nog een tip: zorg dat je knieën hoger zitten dan je heupen. Dus zet dat krukje (bedoelt voor je peuter om bij het kraantje te kunnen) onder je voeten en doe er je voordeel mee!



Plassen: opstrekken. Ontlasten; beetje onderuit zakken. Hangend plassen is nooit slim: Je kunt niet ontspannen en hebt meer kans dat er urine achterblijft met kans op blaasontsteking kunt bij ontlasting niet volledige ledigen. Even een keer (bij de benzinepomp) is natuurlijk geen drama maar zorg dan dat je de keer erna echt goed ontspannen kunt zitten! Dus niet een week lang op deze wijze. Zoek een oplossing!


Check het plaatje en just do it. Dit zijn de juiste houdingen voor op de wc.


En nog een paar tips:

  1. Als je op het toilet zit, ontspan! De wereld kan je echt wel een paar minuten missen. Echt.

  2. Plassen? Ontspan, zorg voor een lichte holling in je onderrug, laat je plas klateren en duw niet mee.

  3. Ontlasting? Ontspan, zorg voor een lichte bolling in je onderrug en duw niet mee. Merk je dat het lastig gaat? Soms helpt het een keer of 10 je bekken rustig voor en achterover te kantelen. Nog geen effect? Ga dan eerst even bewegen, drink water en probeer het later nog eens. Ga niet duwen!

  4. Blijf je moeite, of misschien pijn houden bij plassen of ontlasten? Ga eens langs bij een bekkenfysiotherapeut. Soms heeft een kleine tip al groots effect.


27 weergaven0 opmerkingen